Konya
°C
Yeni Meram

DİJİTAL HAYAT

DİJİTAL HAYAT- Behçet BÜYÜKGÖKMEN- Yeni Meram Gazetesi

A+
A-
01.12.2020 01:26
30.11.2020 13:34
0
10115
ABONE OL
Dijital teknoloji ve etkileri doğrusu bildiğim bir alan değil. Lakin pandemi sonrasının yeni düzeni, yani kurulmak istenen yeni düzeni hakkında kafa yoruyorum ve min gayr-ı haddin yazılar kaleme alıyorum. Geçen haftalarda yazdığım "Paydaş Kapitalizmi ve Tekno Kapitalizm" başlıklı yazılar bu cümledendir. Dijital Hayat başlıklı bu yazı bir bakıma aynı konu etrafında yazılmış olan bir yazıdır, bütün yetersizliğime rağmen. Aslında sosyal medya denilen mecrada okuduğum bir yazı beni dehşete düşürdü ve kara kışta, yüce dağın eteğinde devasa kar kütlelerinin üzerime geldiği hissine kapıldım. Büyük bir çığ üzerimize geliyor gibiydi. Kendi adıma aczimi acı içinde gördüm ve adeta çaresiz kıvranıyorum. Sadece teselli için, gevşeme iman varsa imkân da vardır, diye mırıldandım. Sosyal medyada okuduğum yazıdan bazı paylaşımlar yapacağım, umarım içinizden ilim irfan sahibi kişiler , " Korkma bunlar basit şeyler, hak ehlinin daha büyük planları var" diye içimi serinletir. * Adam, mağazadan kızına gönderilen broşürler ve hediye kuponlarıyla adeta deliye dönmüştü, çünkü gelen şeyler hamilelikle ilgiliydi. Oysa kızı daha liseye gidiyordu, değil hamile olması, mağazanın bu ürünleriyle ilgilenmesi bile imkânsızdı. Soluğu doğruca mağazada aldı. Mağaza müdürünü bulup, "Kızımı hamileliğe mi teşvik ediyorsunuz, o daha liseye gidiyor" diye bağırdı ve ortalığı birbirine katarak evine döndü. Ancak birkaç gün sonra aynı müdürü arayıp, “Kızım hamileymiş, size bir özür borçluyum” demek zorunda kalmıştı. Peki ama mağaza, kızın sadece kendisinin bildiği bu özel bilgiye nasıl ulaşmıştı? Bu sorunun cevabı, çoğu kişi tarafından bilinmeyen, ancak büyük bir sektör haline gelmiş olan gözetleme ekonomisinde yatıyor. Mağaza, müşteri profillerini çıkarmak için özel analizler yapıyordu. Bu analizlerden biri de hamilelik tahmin algoritmasıydı. Algoritma, hamile kadınların, özellikle hamileliğin ikinci üç ayından itibaren magnezyum ve çinko içerikli vitamin ürünlerini aldığını, kokusuz losyonlar tercih ettiğini belirlemişti. Bu bilgileri kredi kartı bilgileriyle eşleştiren algoritma, bir kadının hamile olup olmadığını yüksek bir oranla belirleyebiliyordu. Kızın hamile olduğunu da bu şekilde belirlemişti. Firmalar geliştirdiği uygulamalardan değil, onları kullanan insanlardan para kazanıyor. 2018 verilerine göre, Twitter’da bir kişinin değeri 48$, Facebook’da 253$, Google’da 359$, Amazon’da ise 1793$ ediyor. Bir firmanın envanterinde, ne kadar çok kullanıcı varsa, o kadar çok veri var demektir. Bizlerin kişisel verileri de, firmalar için tekrar tekrar satılacak reklam kaynağı demektir. Bizim paylaştığımız verileri satarak, Google dünyanın en büyük 2.firması haline geldi. Bir kadının, kadın doğum uzmanına gitmesi, reklamcılar için standart bir konum verisidir. Ancak sonraki süreçte o kadının, bebek ürünleri satan mağazaları ziyaret etmesi, reklamcılar açısından değerli bir veridir, çünkü artık dikkatlerini hamilelik üzerine yoğunlaştırırlar. Tüm bu olanların nedeni, bedava diye bize sunulan uygulamalar, bir şey olmaz diye internete bıraktığımız bilgiler ve buralarda paylaştığımız bilgiler... Ve tüm bu olanlardan şikâyet etmeye hakkımız yok, çünkü daha en başta “Hükümleri ve koşulları okudum, kabul ediyorum” dedik. Bizler sanal dünya için kullanıcı değil, ürünün kendisiyiz. Ve bize dair bu verileri kullanmak isteyenler sadece reklam firmaları değil, kötü niyetli kişiler, hackerler ya da organizasyonlar da var. Bu nedenle, şunu hiçbir zaman unutmayın: Hayattaki en pahalı şeyler bedavadır.
HABER YORUMLARI
  1. Henüz yorum yapılmamış.
    İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.