Konya
°C
Yeni Meram

ESKİ MEDRESE MAHALLESİ ESKİ MEDRESE MAHALLESİ

ESKİ MEDRESE MAHALLESİ- Yaşar BARIŞIK-Yeni Meram Gazetesi

A+
A-
02.11.2021 01:22
01.11.2021 15:23
1
2545
ABONE OL

2014 yılında Selçuklu ilçemizde birleştirilen mahallelerle ismi FERİTPAŞA olan eski Medrese Mahallesi Selçuklu döneminden Cumhuriyet dönemine intikal eden tarihi mahallelerden birisi idi. Önceleri Kalenderhane mahallesi olarak geçen mahalle doğuda Karatay ilçe sınırlarında CARCARANLAR / CIRCIRLAR ( Doğanlar), Bulgur İmam ve Karakayış mahalleleri, kuzeyde Musalla mezarlığı, batıda eski Parsana mahallesi (burada eskiden Parslar ve Arslanlar eğitilip yetiştirildiği için PARS HANE ismi verilmiştir), güneyde hastane caddesi ile çevrili oldukça geniş bir alanı kaplardı. Selçuklu döneminde Kalenderlerin bu bölgeye yerleştirilmelerinden ve Kalenderlerin burada bulunmasından dolayı bölge Kalenderhane mahallesi olarak da anılmıştır. Mahalle Karamanoğlu ve Fatih dönemlerinde 924/ 1518 yılında Yavuz Sultan Selim adına yapılan mahalle sayımında da varlığını korumaktadır. Mahalle Kanuni döneminde 10 hane ve 13 mükellef ,III. Murat dönemine ait 99/1584 yılı Tahrir defterinde de 39 mükelleftir. Doğanlar mahallesi ve Ankara caddesinden Alaaddin’de bulunan kaleye gizli geçidin olduğu, bu Doğanlar geçidinin Aksaray kapısına çıktığı sanılmaktadır. Böyle bir geniş mahallede hane ve mükellef sayısının az olması, mahallenin bağlık bahçelik yer olmasındandır. Bu durum muhtelif tarihlere ait şeriye sicillerindeki mülk satışlaından açıkça anlaşılmaktadır. Bölgede bağ ve bahçeler Parsanayı sulayan ırmaktan istifade ettiği gibi, Konya'nın doğusundaki bölgeleri sulayan şehir ırmağı da mahallenin ortasından geçmektedir. Mahallede pek çok tarihi eser yer almaktadır. Mahalle ile ilgili olarak “Parsana ile Musalladaki Gömeç Hatun Türbesi yanında GÖMEÇ HATUN MEDRESESİ, haman sokağının ismini aldığı FENARİ HAMAMI, Fenari Mektebi, Darüşşifa ve hankah (büyük tekke) vardı. Buraya Gömeç Ana Medrsesinden dolayı Medrese Mahallesi bazende HANKAH mahallesi denirdi, ifadeleri kullanılırdı. Mahalle muhtelif isimlerle de anılmıştır. 1923 yılında neşredilen Konya ve Rehberi isimli eserin ekinde verilen haritada mahallenin bir bölümü Musalla mahallesi olarak gösterilmiştir.

Molla Fenari, “Osmanlı tarihinin Şeyhülislamı Molla Fenari hazretleridir”. Asıl adı Şemsettin bin Hamza olan alim bu meşhur alim 1350 Nisan'ında Teselya'nın bugün Yunanistan topraklarında kalan Fener ilçesinde doğduğu için FENARİ unvanlıyla anılır. Mahallede yaptırdığı hamamın yarı gelirini, Ali efendi Muallimhanesine, kalanını da mektebine tahsis etmiştir. Hamaş eski Cumhuriyet ilkokulu (Nesrin ve Ayşegül Kardeşler ilk okulu) önünde bir yerde idi. Nitekim okulun sokak ismi de HAMAM sokak adını taşımaktadır. Fenari Hamamı da Gömeç ana medresesi gibi günümüze gelememiştir. Halka Begüş Mescidi, Ebubekir Niksari Türbesi ve eski Kalenderhane tekkesi eski Kalenderhane mahallesi sınırları içinde, şuan ULAŞ BABA TÜRBESİ Medrese Mahallesi sınrıları içinde idi.( Şuan Ferhuniye Mahallesi sınırlarında) Konya Büyükşehir statüsüne geçtiğinde mahallenin Ankara caddesi doğusunda kalan bölümü Kalenderhane ismini muhafaza etmiş, mezkur caddesinin batısında kalan bölümüde MEDRESE MAHALLESİ anılmıştır. Nesrin ve Ayşegül Kardeşler ilkokulunun güneyinde bulunan özel mülk bahçesinde Selçuklu Mezar taşlarının yer alması dikkat çekicidir. Mezar taşlarının üzerinde yer alan yazıları Araştırmacı yazar Ali Işık ve Hasan Yaşar ile birlikte değerlendiren Mehmet Ali Uz; “Taşların üstünde ve alt taraflarında Ayetel Kürsü'nün yazılı olduğunu, yazılardan ve taşların şeklinden bu mezar taşının bir bayana ait olduğunu belirtiyor. Selçuklu Sultanlarından İzzetin Keykavus'un kızına ait olması yüksek bir ihtim ihtimaldir. Yazı olarak Melik İzzet Binti (kızı) idi. Tarih olarak 795 yazılıydı. Selçuklunun son dönemlerinden Sultanlarından birisinin kızı yada eşi de olabilir. Diğer küçük bir mezar taşı ise; küçük olduğu için çocuk mezarı olabilir. Buradaki taşların altında kesinlikle mezarlar vardır. Bu alanlarda mutlaka ciddi bir şekilde kazı çalışması yapılmalı ve herhangi bir kabir çıkarsa mezarlığa taşınması gerekir. Mahallenin bağlık bahçelik bir yer olmasına rağmen Osmanlı döneminde halkının dar gelirli olduğu görülmektedir. Nitekim 14 Şubat 1692 tarihli bir BERATTA, mahalle halkının fakir olması sebebiyle beş avarız hanesinin dörde indirildiği görülmüştür. Saygılarımla

HABER YORUMLARI
  1. Mehmet Uçucu
    2023-06-24 13:53:54
    Allah razı olsun Muhtarim.tarihe not düştüğünüz icin